Prinzessinnengarten

3 Sty

img689

W listopadzie byłam w Berlinie. Udało mi się dotrzeć do ogrodu, o którym do tej pory tylko czytałam, tropiąc artykuły i zdjęcia w internecie. Przyjechałam, zobaczyłam i chcę mieć takie miejsce w Warszawie. Mam tylko dwie ręce i jedną głowę, ale i coraz więcej determinacji. Trzymajcie kciuki, żebym wymyśliła coś do wiosny.

Prinzessinnengarten. Partyzancki, społeczny ogród użytkowy na Kreuzbergu, założony w 2009 roku na opuszczonej działce tuż przy stacji metra Moritzplatz.  Grupa znajomych, sąsiadów i miejskich działaczy uprzątnęła pusty teren i założyła ogród w pojemnikach. Wszystko jest mobilne, na wypadek gdyby ogrodnikom nakazano opuścić teren. Miasto użycza teren i nie ingeruje w działania miejskich ogrodników. W zamian ma tętniącą życiem atrakcję turystyczną i przyjazne miejsce wypoczynku i wspólnej pracy dla mieszkańców. W Prinzessinnengarten są wyznaczone godziny, w czasie których można przyjść i pomóc w pracach ogrodniczych, w zamian otrzymując warzywa. Regularnie działa też kawiarnia używająca wyhodowanych na miejscu roślin, recyklingowy warsztat meblowy, w letnie weekendy organizowane są pchle targi i ciuchowe wymiany. Na zdjęciach trochę listopadowego smutku i błota, ale planuję wrócić tam latem i zobaczyć, jak wygląda ogród w środku sezonu.

img717

img687

img703

img723

img722

img721

img704

img710

img716

img688

img718

img691

img732

img694

img702

img706

img705

img709

img713

img714

img700

img701

img693

img686

img690

img715

Odpowiedzi: 2 to “Prinzessinnengarten”

  1. Beata Styczeń 9, 2014 @ 5:56 pm #

    Zgłaszam się na ochotnika! Fantastyczna inicjatywa!
    Pozdrawiam,
    Beata

  2. Ewa Gryguc Styczeń 29, 2014 @ 8:32 pm #

    U mnie pod blokiem na Waszyngtona jest ogromne wyasfaltowane klepisko. Jest też kilka rabat kwiatowych. W jednej uprawiałam w zeszłym roku pomidory. Czasami zis zastanawiam, kto wpadł na ten wspaniały pomysł zalania tak ogromnego terent asfaltem. To by było dobre miejsce na podobny eksperyment. Sama chętnie bym się włączyła.
    Pozdrawiam

Skomentuj

